Wel of niet Tarieven tonen op jouw website?

Regelmatig krijgen we de vraag of het juist wel of niet verstandig is om prijzen op de website te vermelden. Uiteraard mag iedereen dit zelf weten en zijn er ook bedrijven die geen prijzen kunnen of mogen tonen. Los daarvan raden we meestal aan om wel prijzen te tonen op de website.

Eerste filter
De eerste schifting vindt plaats, iemand die alleen naar de prijs kijkt, is wat mij betreft geen ideale klant. Zij zullen misschien afhaken als ze het te duur vinden, maar dat is prima – die filter je dan meteen eruit. Klanten die jouw prijs zien op de website en jou vervolgens benaderen, zijn dusdanig serieus dat ze met de kennis van de prijs en wat ze ervoor krijgen contact opnemen. Je kunt dus redelijk zeker het gesprek in gaan.

Het belang van de klant.
De meerderheid van klanten wil graag zeer snel weten hoeveel iets kost. Mochten ze dit niet (makkelijk) kunnen vinden, dan zullen ze niet zomaar contact opnemen. Ze zijn dan bang dat de prijs veel hoger ligt dan wat zij in gedachten hebben. Vaak klikken ze dus direct weg en gaan op zoek naar een concurrent die wel prijzen vermeld heeft.

Transparantie
Openheid en transparantie zorgen voor vertrouwen in jou of in jouw bedrijf. Als de prijs helder is, dan zal sneller contact worden opgenomen. Wat ik wel wil benoemen, is dat het ook duidelijk moet zijn voor de klant wat ze voor een bepaald bedrag krijgen. Een bedrag zonder uitleg zal vaak als ‘duur’ overkomen, terwijl wanneer er duidelijkheid is over wat het oplevert, een hoog bedrag qua gevoel ineens laag wordt.

Gelijkheid
Als de prijzen op de website vermeld staan, weet een klant dat iedereen hetzelfde behandeld wordt en er niet gesjoemeld wordt met prijzen. Ook is er dan zekerheid dat er niet achter iemands rug om oneerlijke prijzen worden gehanteerd.

Stel jezelf ook eens de vraag: Wat wil ik zelf vinden als ik een website bezoek? Als ik voor mijzelf spreek, wil ik meestal direct weten wat de prijs ergens van is en onderzoek ik wat ik voor dat geld krijg. Om die reden vermeld ik zelf ook de prijzen op mijn website. Natuurlijk is een nadeel dat concurrenten de prijzen ook kunnen zien en hun prijs hierop kunnen aanpassen. Maar als jij zeker bent van wat jij kunt en wat dat waard is, dan maakt dat niets uit!